VGZ

VGZ, een zorgverzekeraar zonder winstoogmerk, één van de grootste zorgverzekeraars van ons land. Een zorgverzekeraar die het belangrijk vindt dat haar klanten goede zorg krijgen en dat die zorg snel en eenvoudig wordt geregeld, passend bij de zorgsituatie van de cliënt. VGZ hecht daar veel waarde aan. Er wordt achter de schermen hard gewerkt om de zorg te verbeteren, te vernieuwen waar dat mogelijk is. Het creëren van betere zorg en zinnige zorg tegen lagere kosten is een belangrijke taak van VGZ. Zorgen dat de zorg toegankelijk blijft voor iedereen tegen een redelijke prijs. En heel belangrijk, zonder winstoogmerk.

priscilla-du-preez-OEdkPaxYMXU-unsplash

VGZ is onderdeel van de coöperatie, waarbij ruim 4 miljoen klanten verzekert zijn. De zorgverzekeraar gaan er vanuit dat iedereen gezond wil zijn, maar als dat niet zo is wil de klant blindelings kunnen vertrouwen op zijn gezondheidsverzekering. VGZ ziet het als haar taak de klanten te helpen waar mogelijk om de juiste keuzes te maken wat betreft de juiste verzekering en de juiste zorg. Voor gezinnen is er een collectieve korting.

Een belangrijk uitgangspunt is, dat deze zorgverzekeraar niet kijkt naar de onmogelijkheden, maar juist naar wat wel kan. De zorgverzekeraar vindt het belangrijk dat hun klanten zich goed voelen en dragen daar graag aan bij met app’s, workshops en andere extra’s. Praktische hulp om gezonder te leven, om nieuwe energie op te doen en te werken aan veerkracht en optimisme. Ontwikkeld voor de klant die er gratis of heel voordelig gebruik van kan maken.

VGZ
Zorgverzekering

Alle zaken rond de zorg eenvoudig regelen, een collectieve korting voor het hele gezin, de juiste zorg voor alle klanten van VGZ en niet kijken naar de beperkingen maar naar de mogelijkheden. Dat zijn de belangrijkste uitgangspunten van de zorgverzekeraar.

Als men bij deze zorgverzekeraar verzekerd is heeft men altijd een basisverzekering, de VGZ verzekering waar iedereen die zich kan verzekeren in Nederland, recht op heeft. Deze VGZ zorgverzekering is hetzelfde als bij andere verzekeraars omdat de overheid jaarlijks bepaalt wat er in het pakket zit. Zo kan men in een noodsituatie altijd gebruik maken van spoedeisende hulp in elk ziekenhuis. Belangrijke zaken als de huisarts, het ziekenhuis en medicijnen zitten in deze basisverzekering. De vergoedingen kunnen echter wel verschillen per zorgverzekeraar.

VGZ kent twee vergoedingsmogelijkheden voor de basisverzekering, VGZ Ruime Keuze en VGZ Eigen Keuze. Bij Ruime Keuze krijgt men 100% vergoed bij zorgverleners die een contract hebben met de zorgverzekeraar. Bij Eigen Keuze krijgt men 80% vergoed bij zorgverleners waar VGZ geen contract mee heeft gesloten. De keuze is aan de klant. Als de klant voorkeur heeft voor bepaalde zorgverleners waar VGZ geen contract mee heeft, bijvoorbeeld hele specialistische zorg, dan is VGZ Eigen Keuze een goede optie. Het tarief dat aan zorgverleners zonder contract betaald wordt is marktconform, een gemiddeld bedrag voor de zorg die geleverd wordt. 80% van het bedrag wat gerekend wordt door de zorgverlener, wordt door de zorgverzekeraar betaald, de resterende 20% betaalt de klant zelf. Kiest men voor gangbare zorg dan is VGZ Ruime Keuze een prima basisverzekering. Alle kosten worden dan 100% vergoed.

VGZ Verzekering

In de basisverzekering zit niet alle zorg. Als men extra zekerheid wil, dan is een aanvullende verzekering noodzakelijk. Die zijn er in drie gradaties. Onderling verschillen de aanvullende verzekeringen vooral op een aantal hoofdpunten als fysiotherapie, alternatieve zorg en de brillenvergoeding. Bij VGZ Aanvullend Goed krijgt men 9 fysiotherapiebehandelingen vergoed uit de aanvullende zorgverzekering, Aanvullend Beter verzekert 16 behandelingen en Aanvullend Best zelfs 20 behandelingen. Aanvullend Goed heeft geen brillenvergoeding, Aanvullend Best vergoedt per 3 jaar de bril of lenzen bij een gecontracteerde opticien en 100 euro bij een niet gecontracteerde opticien. Wat de klant wil. Iemand met rugproblemen kan het beste een Aanvullend Best verzekering nemen, terwijl iemand die wat fysio behandelingen voor de zekerheid wil verzekeren, heeft aan een Aanvullend Goed verzekering genoeg. De basisverzekering is verplicht, de aanvullende verzekering is een persoonlijke keuze.

Daarnaast zijn er collectieve verzekeringen voor werknemers en zzp’ers, VGZ Werkt. En voor thuiszorg-, ouderen- en patiëntenorganisaties is er VGZ Zorgt. Deze aanvullende verzekeringen zijn specifiek gericht op de doelgroep. Zo bevat de aanvullende verzekering voor werknemers en zzp’ers een vergoeding voor mindfulness en een preventiebudget om te ondersteunen en te voorkomen dat de doelgroep een burn-out krijgt. Met een aantrekkelijke collectiviteitskorting via de werkgever, verkrijgbaar in 3 gradaties. VGZ Zorgt bevat vergoedingen voor preventiecursussen om vitaal te blijven en vergoedingen voor mantelzorg, specifiek gericht op mensen in de hogere leeftijdscategorie. Ook voor mensen met een laag inkomen of uitkering is er een specifieke verzekering. En ook de aanvullende tandartsverzekering mag niet ongenoemd blijven. Als men gebitsproblemen heeft of een beugel wil laten zetten is deze verzekering noodzakelijk. Als men alleen twee maal per jaar voor controle gaat en verder geen behandelingen nodig heeft, dan is deze verzekering overbodig.

VGZ Contact

Service en contact zijn bij deze verzekeraar goed geregeld. Een hoop zaken die vroeger geregeld werden via de telefoon kunnen tegenwoordig online doorgegeven worden via een eigen account. Geboorte, verhuizing, wijziging van een verzekering, een declaratie aanbieden, betalingen bekijken, het is allemaal mogelijk op de website van de zorgverzekeraar. Alle klantgegevens staan in een eigen account en kunnen aangepast worden door de verzekerde.

Als men desondanks toch contact wil hebben zijn er meerdere mogelijkheden. Men kan via een livechat vragen stellen, direct online contact hebben met een medewerker die de vraag direct en vakkundig online beantwoord. Deze chatmogelijkheid is binnen kantooruren bereikbaar. Buiten kantoortijden en in het weekend is een e-mail verzenden een goede optie. 

Zeker als men niet dringend een reactie nodig heeft werkt e-mailcontact prima. Voordeel is dat het schriftelijke antwoord nog eens teruggelezen kan worden en men de tijd heeft om de boodschap rustig te laten bezinken. Binnen enkele dagen kan men meestal een antwoord verwachten. Daarnaast vindt men veel gestelde vragen al beantwoord op de contactpagina en is er ook een mogelijkheid om een onderwerp in de zoekmachine te zetten. Antwoorden en links binnen de website verschijnen eronder in beeld. Ook een klacht indienen of een document opsturen kan allemaal via de website.

VGZ
Bellen

Als de klant toch persoonlijk contact wil met de zorgverzekeraar zit de klantenservice klaar om de klant te woord te staan. Vragen die niet op internet terug te vinden zijn kunnen gesteld worden. De medewerker aan de andere kant van de lijn zal met de klant meedenken en een correct en duidelijk antwoord op de vraag proberen te geven. Voor oudere mensen en mensen die weinig ervaring hebben met de computer is VGZ bellen nog steeds de eenvoudigste manier om contact te hebben met de zorgverzekeraar. 

De klantenservicemedewerkers bespaart deze groep mensen een hoop gezoek en frustratie over de digitale mogelijkheden waarin zij nauwelijks of helemaal niet thuis zijn. Voor deze groep mensen blijft het belangrijk dat VGZ bellen dagelijks mogelijk is tijdens kantooruren. Voor vragen die buiten de standaardvragen vallen is VGZ bellen ideaal. Persoonlijk contact bij een unieke situatie, een zeldzame ziekte of anderszins zal altijd nodig zijn. Iemand die luistert en met de klant meedenkt, uit kennis en ervaring kan putten in een dergelijke situatie blijft belangrijk. VGZ bellen verzekert de klanten van een persoonlijk contact.